Cookie- og privatlivspolitik

Flyaflysning: Dét skal du vide om rettigheder og erstatning

En flyaflysning er ikke det sjoveste at opleve. Ofte sker det i forlængelse af, at flyet er forsinket, hvorfor frustrationen blot bliver større. Men heldigvis kan man, om ikke andet, få et plaster på såret i form af kontant kompensation, såvel som flyselskabet er ansvarlig for du ankommer til slut-destination, enten ved at tilbyde alternative flybilletter, eller refundere dine omkostninger til nye flybilletter.

Men der er nogle krav til hvornår du er berettiget erstatning, når flyselskabet tilbyder alternativ flyvning:

  • Ved max 2 timers forsinket ankomst til slut-destination, kan du på kortere flyvninger (under 1500km) være berettiget til 50% af den ”fulde” erstatning
  • Ved max 3 timers forsinket ankomst til slut-destinationen, på flyvninger over 1500km kan du også være berettiget til 50% af den ”fulde” erstatning

Ankommer du senere end anført ovenfor, vil du have ret til fuld erstatning. Bemærk dog at, hvis flyselskabet varsler aflysningen i god tid, vil du ikke have krav på erstatning. God tid er typisk ca. 2 uger før, og i visse tilfælde ned til 7 dage før planlagt afgang. Såfremt der er tale om ”ekstraordinære omstændigheder” vil du heller ikke have ret til erstatning. Eksempelvis under strejker eller dårligt vejr.

Distancerne måles som distancen mellem start- og slut-lufthavn, ved hjælp af ”great circle method”. Du kan måle det online på værktøjer såsom: www.greatcirclemapper.net

Såfremt flyet ikke er aflyst i god tid, og din forsinkelse til slut-destination overskrider de 2 timer, og der ikke er tale om dårlig vejr, eller strejker eller lign, så vil du have krav på fuld erstatning, som er:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km

Er flyet ikke aflyst, men ”blot” forsinket, kan du orientere dig om dine rettigheder ved flyforsinkelse her.

Eksempel på flyaflysninger og erstatninger

Et eksempel er de aktuelle flyaflysninger på flyvninger med Brussels Air på ruten Bruxelles-København og København-Bruxelles. De seneste dage har de haft følgende aflyste fly:

SN2263 – Brussels Airlines, Brussels -> Copenhagen, 15-05-2018: 21:05, Aflyst
SN2259 – Brussels Airlines, Brussels -> Copenhagen 16-05-2018: 17:30, Aflyst
SN2260 – Brussels Airlines, Copenhagen -> Brussels 16-05-2018: 18:15, Aflyst
SN2263 – Brussels Airlines, Brussels -> Copenhagen 16-05-2018: 21:05, Aflyst
SN2264 – Brussels Airlines, Copenhagen -> Brussels 16-05-2018: 21:40, Aflyst
SN2265 – Brussels Airlines, Brussels -> Copenhagen 16-05-2018: 22:35, Aflyst

Lad os undersøge om disse flyvninger berettiger passagerne til erstatning. Et hurtigt tjek på viser at der er 752 kilometer mellem København og Bruxelles lufthavne. Så umiddelbart vil en erstatning ligge på 250 Euro. Hvis vi antager at aflysninger er varslet 3 dage før afgang, og at Brussels Air ikke har formået at tilbyde alternative afgange, så vil passagererne have krav på erstatningen. Men ved nærmere research viser det sig, at Brussels Air er ramt af strejke blandt piloterne.

Dermed er flyselskabet sandsynligvis undtaget for erstatningsansvar, da det falder ind under ”ekstraordinære omstændigheder”. Men du har fortsat krav på nye flybilletter med en afgang med samme eller et andet flyselskab, eller billet-refusion hvis du selv finder billetter, såvel som mad og drikke hvis dit fly er forsinket mere end 2 timer fra den oprindelige afgang.